www.zippvega.fora.pl
Zipp vega forum porady problemy tuning



Forum www.zippvega.fora.pl Strona Główna Dane techniczne + eksploatacja zipp vega Olej--życiodajny płyn skutera
Obecny czas to Pią 15:40, 29 Mar 2024

Odpowiedz do tematu Zobacz poprzedni temat Zobacz następny temat
Autor
Jarek
Moderator



Dołączył: 31 Sty 2010
Posty: 120
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/6
Skąd: Łódź
Płeć: Mężczyzna
Wto 10:22, 02 Mar 2010

Wiadomość
Olej--życiodajny płyn skutera
Dzieląc się tymi wiadomościami zdaje sobie sprawę że dla jednych będą one prawdą oczywistą ale i dla niektórych "herezją"
W postach na forach cyt.: w moim wchodzi 0,5l oleju w innym 06l lub 0,7l. Jakim cudem taka różnica jak silniki takie same a instrukcja podaje 0,8l przy wymianie.
Pomiar oleju
1) Mierzymy olej -BEZ WKRĘCANIA miarki, inaczej zaniżymy pomiar o długość gwintu na bagnecie. (inna zasada niż w samochodzie)
2) Przy tak małej ilości oleju 0,7~0.8l. pochylenie terenu zafałszuje wynik. Skuter postawiony na stopce ma tendencję do oparcia się przednim kołem - mierzymy i mamy ślad oleju na połowie spłaszczonej części bagnetu. Naciskamy tył opierając na tylnej oponie, wynik- ślad oleju ponad spłaszczoną (wymiar) część miarki, a to za dużo. Czy aby na pewno?. Skuter powinien być w miarę wypoziomowany jeśli chcemy mieć prawdziwy wynik.
Ile tego oleju ma zostawić ślad na miarce to są różne "szkoły" Osobiści wolę mięć 0,8l i max. na miarce . Z dwóch powodów ,nie zabraknie w dłuższej trasie i kiedy zapomnę sprawdzić. Drugie to że olej oprócz najistotniejszego smarowania ma zadanie chłodzenia, przepływa od najchłodniejszego miejsca w misce olejowej do głowicy o największej temp. i z powrotem do miski obniżając temp. Zimą jednak preferował bym mniejszą ilość oleju ,aby szybciej się "zagrzał".

Kiedy wymieniamy olej?
Przy 300km. jeśli wymienialiśmy tłok,cylinder lub wał.
Ogólnie przyjęte jest co 3000km. ale NIE RZADZIEJ NIŻ RAZ W ROKU.
Moim zdaniem jak ktoś dużo jeździ a ma dobry olej to wymiana przy 5000km. też jest do przyjęcia.

PRAWIDŁOWY POMIAR OLEJU . SKUTER NA STOPCE ,PRZEDNIE KOŁO OPARTE o matkę ziemie , BEZ WKRĘCANIA MIARKI ,a na niej max a to oznacz że mamy 0,8 L oleju. Czyli tyle ile dawno temu przewidzieli do tego silnika konstruktorzy Hondy, i nic nie zmienili Chińczycy.


------------EPILOG-----
Nasze silniki oparte są na Hondzie Cab. Anglicy zrobili test ile Cab wytrzyma z ful obciążeniem jeżdżąc na -? zużytym oleju od frytek. Wytrzymała i się nie zatarła. To nasuwa humorystyczny wniosek,poparty uwagami kolegów o kiepskim oleju w serwisach. Może ten olej jest gorszy od zużytego oleju po frytkach?.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Jarek dnia Nie 8:18, 28 Mar 2010, w całości zmieniany 2 razy
Zobacz profil autoraZnajdź wszystkie posty Jarek

Autor
cebix15x
Moderator



Dołączył: 19 Gru 2009
Posty: 298
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 34 razy
Ostrzeżeń: 0/6
Skąd: Racławki>>GCH
Płeć: Mężczyzna
Wto 18:01, 02 Mar 2010

Wiadomość
z tym ostanim sie niezgodze.
Jak byś nie wiedział oleje roślnne są najlepszymi smarami mają jednak wade że sie rozkładają zbyt szybko.

A olej jaki lali mi w serwisie robił sie czarny po 300km a teraz leje castron gps i robi sie bronzowawy po 2000 wiec różnica jest bardzo duża.
Jakość oleju sie liczy


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autoraZnajdź wszystkie posty cebix15x

Autor
lukasz05942
Administrator



Dołączył: 18 Gru 2009
Posty: 323
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 20 razy
Ostrzeżeń: 0/6
Skąd: Ostrężnica
Płeć: Mężczyzna
Wto 18:48, 02 Mar 2010

Wiadomość
Ja mtam zmieniam olej co jakieś 1000/1500km i jest git...ale ten zippowski...szkoda gadać...Co myślicie o oleju Lotos dynamic 10w40, bo mam zamiar taki kupić xD

Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autoraZnajdź wszystkie posty lukasz05942

Autor
Jarek
Moderator



Dołączył: 31 Sty 2010
Posty: 120
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/6
Skąd: Łódź
Płeć: Mężczyzna
Śro 10:46, 03 Mar 2010

Wiadomość
Cebix to był tylko ironiczny żart , który sam potwierdziłeś. Leją taki szajs olejowy że lepiej , wlać zużyty olej po frytkach. Wiadomo że nikt przy zdrowych zmysłach nie wleje do swojego skutera (oczka w głowie) oleju do frytek.
Lukasz podałeś tylko parametry lepkości ,a to mi sugeruje że to semisynthetic czyli mineralno-syntetyczny. Właśnie taki jest optymalny dla naszych silników. Zwróć uwagę oznaczenie jakości.
Amerykańska norma API - SA do SM druga litera znaczy jakość (im dalsza litera w alfabecie tym lepsza jakość) i tak M to już najwyższa, a A najniższa. Lotos dynamik będzie miał jakość SF lub SG a to dobre parametry.
Europejska norma ACEA A1 do A5 , im większa cyfra tym lepsza jakość. Jak ten olej ma oznaczeni A3 to jest extra. A jak tylko A2 to też dobrze.
Można zachwalać jakiś olej np. AGIP r.f.s SAE 10W-60 ale wiem ,choć to głupio brzmi że jest aż za dobry do koziołka. Nie muszę sięgać głęboko do kieszeni by go kupić bo mi pozwalają brać, a stoi na półce w "garażu"
(napisze nowy temat, klasyfikacje olejów i treść ukryta w symbolach)


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Jarek dnia Śro 12:23, 03 Mar 2010, w całości zmieniany 3 razy
Zobacz profil autoraZnajdź wszystkie posty Jarek

Autor
kulig
Pomocnik



Dołączył: 07 Lut 2010
Posty: 123
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 9 razy
Ostrzeżeń: 0/6
Skąd: WWL
Płeć: Mężczyzna
Śro 14:17, 03 Mar 2010

Wiadomość
Jeżdżę na oleju o którym mówił Łukasz ale jeszcze nie wiem jak się spisuje bo dopiero go dolałem. Znajomy który zawodowo ściga się na skuterach używa tego oleju .

Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autoraZnajdź wszystkie posty kulig

Autor
lukasz05942
Administrator



Dołączył: 18 Gru 2009
Posty: 323
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 20 razy
Ostrzeżeń: 0/6
Skąd: Ostrężnica
Płeć: Mężczyzna
Śro 15:19, 03 Mar 2010

Wiadomość
Tak Jarek chodziło mi o pół-syntetyka ;)

Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autoraZnajdź wszystkie posty lukasz05942

Autor
cebix15x
Moderator



Dołączył: 19 Gru 2009
Posty: 298
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 34 razy
Ostrzeżeń: 0/6
Skąd: Racławki>>GCH
Płeć: Mężczyzna
Śro 15:31, 03 Mar 2010

Wiadomość
Nie wiem może mi sie wydawało ale raczej nie.
Bo jak docierałem cyla 72ccm to lałem olej motocyklowy mineralny
20w50 kosztował 21zł w sklepie z olejami. Ale na nim skuter miał
wyraznie lepszego kopa i wyższą kompresje.
Ale tuż po wymianie na 10w40 osiągi spadły po przejechaniu jakiś 100m
poprostu olej sie rozprowadził.

Skuter był dobrze dotarty.
Wogule nic nie pobiera oleju przez cały sezon bez żadnej dolewki cały czas trzyma najwyższy stan.

Wydaje mi sie że to dlatego że zawsze zostają minimalne przerwy
miedzy pierscieniami a genstrzy olej lepiej uszczelnia choć ma gorsze właściwości smarne.


to był dokładnie ten olej
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autoraZnajdź wszystkie posty cebix15x

Autor
Jarek
Moderator



Dołączył: 31 Sty 2010
Posty: 120
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/6
Skąd: Łódź
Płeć: Mężczyzna
Śro 18:55, 03 Mar 2010

Wiadomość
Ten twój olej 20W50 pomimo że mineralny spełnia jakość SJ. J -spełnia wyższe wymagania np. termiczne. Przed nim jakościowo są SL-wysilone silniki (katalizatory,turbodoładowanie,wtrysk benzyny) i SM-najnowsza i najwyższa klasa jakościowa,spełniająca norme Euro4. Nie chciałbym się zakładać ale 10W40 będzie tylko SF lub SG. To że docierałeś na takim oleju SJ będzie na pewno procentowało na korzyść skutera-długo.
Wszyscy są zafascynowani syntetykami i wydaje się że "minerał" to coś gorszego a to nieprawda.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autoraZnajdź wszystkie posty Jarek

Autor
cebix15x
Moderator



Dołączył: 19 Gru 2009
Posty: 298
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 34 razy
Ostrzeżeń: 0/6
Skąd: Racławki>>GCH
Płeć: Mężczyzna
Śro 20:14, 03 Mar 2010

Wiadomość
Ja tak sie ostanio właśnie z tego względu zastanawiam czy nie watro lać 2x
tańszego minerała w dodatku silnik na nim lepiej chodzi.
Tylko go oczywiście częściej zmieniać tak co 1500km/2000km.
Kosztuje tyle co na tej sronce i jeszcze w firmowym sklepie z olejami ten
castrol gps kosztuje w tym sklepie 42zł a ten 22zł wiec nawet by taniej
wyszło bo dużo wcześciej go zmieniac nie będe.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autoraZnajdź wszystkie posty cebix15x

Autor
Jarek
Moderator



Dołączył: 31 Sty 2010
Posty: 120
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/6
Skąd: Łódź
Płeć: Mężczyzna
Śro 22:31, 03 Mar 2010

Wiadomość
Koledzy naprawdę zwracajcie uwagę na symbole jakości oleju,nie tylko na rodzaj czy lepkość. Znajomy kuliga jeździ na Lotos dynamik w wyścigach, może jest ten olej wysokiej jakości np.SH , SJ.(nie interesowałem się tym olejem do tej pory). W dzisiejszym świecie i badaniach nad produktem, firma którą wybraliśmy może być tylko kwestią zaufania,przyzwyczajenia.Nie zmienię za to opinii o produktach z beczki i tu cyt. z gazety "nie silą się nawet na marketingowe oszustwo oznaczając lepkość i jakość. Odnosi się wrażenie że sam producent nie wie co za płyn wlał do beczki pod nazwą olej"

Post został pochwalony 1 raz
Zobacz profil autoraZnajdź wszystkie posty Jarek

Autor
przemo15
Aktywny użytkownik



Dołączył: 05 Sty 2010
Posty: 104
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/6
Skąd: Wałbrzych
Płeć: Mężczyzna
Sob 18:58, 06 Mar 2010

Wiadomość
lukasz05942 napisał:
Ja mtam zmieniam olej co jakieś 1000/1500km i jest git...ale ten zippowski...szkoda gadać...Co myślicie o oleju Lotos dynamic 10w40, bo mam zamiar taki kupić xD
ja zawsze mam taki w moim i nie narzekam wiadomo że są lepsze ale ten nie jest zły;D

Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autoraZnajdź wszystkie posty przemo15

Autor
Jarek
Moderator



Dołączył: 31 Sty 2010
Posty: 120
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/6
Skąd: Łódź
Płeć: Mężczyzna
Nie 13:46, 14 Mar 2010

Wiadomość


Zgodnie z tabelą na wyprawię na koło polarne dobrze było by wlać 0W,na podróż po afryce olej 60.Jednak w naszych warunkach z byt rzadki olej jest podatny na zerwanie filmu, zbyt gesty będzie za wolno docierał do odległych punktów silnika,ale tylko przy rozruchu.Pojęcie lepkości to w skrócie miara tarcia wewnętrznego cieczy.Dla nas powinna być ważna jakoś i rozbieżność pomiędzy pierwszym i drugim wskaźnikiem liczbowym.Powinna być jak najmniejsza.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autoraZnajdź wszystkie posty Jarek

Autor
melonier




Dołączył: 25 Sty 2010
Posty: 17
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/6

Płeć: Mężczyzna
Pią 8:19, 04 Cze 2010

Wiadomość
Osobiście używam 10w-50 od lat firmy castroll i jest git.
Używam sprzętu cały rok.
Spadek mocy odczuwalny lecz jak myślę to problem z przegrzaniem paska i sprzęgła.
Efekt ślizga się i tyle.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autoraZnajdź wszystkie posty melonier

Autor
lukasz05942
Administrator



Dołączył: 18 Gru 2009
Posty: 323
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 20 razy
Ostrzeżeń: 0/6
Skąd: Ostrężnica
Płeć: Mężczyzna
Pią 9:05, 04 Cze 2010

Wiadomość
Dokładne oznaczenia Lotosa na którym teraz jeżdżę
semisynthetic; 10w40; API: SL; więc myślę, że skoro SM to najlepszy to ten raczej też zły nie będzie ;)


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autoraZnajdź wszystkie posty lukasz05942

Odpowiedz do tematu Strona 1 z 1

Forum www.zippvega.fora.pl Strona GłównaDane techniczne + eksploatacja zipp vegaOlej--życiodajny płyn skutera
Obecny czas to Pią 15:40, 29 Mar 2024
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group - Glass˛ Created by DoubleJ(Jan Jaap)
Regulamin